LÉLEKBÚVÁR - Baróthi Anikó

"Az vagy, akinek hiszed magad." (Paulo Coelho)

logo.png

 1mandala.jpgA Nossrat Peseschkian féle POZITÍV PSZICHOTERÁPIA (PPT)

módszerhasználata révén tapasztalatot szerezhetünk:

 az anyagfüggő zavarok,

 a házassági problémák,

 nevelési problémák,

 depresszió,

szorongásos-, fóbiás-, szexuális-

és pszichoszomatikus zavarok kezeléséhez.

A rövidtávú terápiák keretén belül a pozitív pszichoterápia alkalmazása
által jelentős javulás érhető el.

Metaelmélet

A pozitív pszichoterápiában használatos ún. öt lépéses integrális stratégia olyan eljárást képvisel, amelyben a pszichoterápia és az önsegítés ötvöződik egybe.

 

A terápiában figyelembe kell venni a páciens szükségleteit alkalmazkodva annak egyediségéhez. Elmondhatjuk, hogy a pozitív pszichoterápia a betegséget többként kezeli, mint az egyén egyedi jellemzőjét, hiszen a betegség tükrözi a családon és a társadalmon belüli emberi kapcsolatok minőségét is.

Sajátos terápiás helyzetekben felhasználásra kerülnek a mitológiai történetek, a keleti történetek, a népi bölcsességek, és fogalmak, felhasználva az intuíciót és a képzeletet a terápiás folyamat során. A terapeuta és a páciens között közvetítő szerepet betöltő történeteknek segítő hatásuk elengedhetetlen. Ezeknek az eszközöknek a segítségével,
a páciens számára nézőpontváltozást sugallhatunk, anélkül, hogy támadnák, vagy leértékelnék magát a pácienst, annak fogalmait és értékeit. A nézőpontváltás lehetővé teszi a páciens számára, hogy eddigi egyoldalú szemléletét újraértelmezze, átértékelhesse, átszervezze és új nézőpontból közelítse meg.

A pozitív pszichoterápia három dimenziója
Pozitív kiindulópont. A pozitív pszichoterápia egy pozitív emberképre és az
alapvető emberi képességekre épít. Az olyan alapvető emberi képességekből, mint a szeretetre való képesség (az érzelmeket illetően), a megismerésre való képesség (a gondolkodást illetően) kiindulva, a pozitív pszichoterápia lehetőséget nyújt a különböző társadalmi osztályokból származó emberek kezelésére, és a transzkulturális problémák megvilágítására.
Ez a kiindulópont két alapvető kérdés megválaszolását igényli:
• Mi az ami minden emberben közös?
• Mi az, ami megkülönbözteti az embereket egymástól?
Válaszunk megengedi a megértés alapjainak a kihangsúlyozását, s ezzel egyidőben megfelelő alapot teremt a terápia számára. A PPT-ben hasznait pozitív tünetértelmezésen keresztül a páciens lehetőséget kap fejletlen (alapvető) képességeinek a vizsgálatára és a bennük rejlő értékeknek a megtalálására.

A tartalmakra vonatkozó terápiás folyamat (Metakommunikáció). A pszichoterápia, a pszichológia, a pedagógia szakirodalma gyakran összpontosít a tünetek szerepére és a konfliktusok dinamikájára. Ezzel szemben mi kritikusan és rendszeresen ellenőrizzük a nevelési és neveltetési tartalmakat, valamint az egyénen belüli és az emberek közti konfliktusok tartalmát. Más szavakkal, az emberek általában azt kérdezik,
hogy „hogyan történet az eset" (kihangsúlyozva a konfliktus folyamatát), illetve „Pontosan mi történt?" azaz a konfliktust kiváltó tartalom gyakran elhanyagolt, vagy legjobb esetben önkényesen válogatott példaként kezelt. A zavar tartalmi okai, és feltételeiiránti érdeklődés az aktuális képességek (konfliktustartalmi tár), az életminőség négy területének, a konfliktusmegoldás és családi fogalmak négy módozatának a megfogalmazását eredményezi. Lényeges a családi játékszabályok kidolgozása, mivel ezek a fizikai és mentális tünetek új arculatát eredményezhetik, meghatározva, hogy miként reagálhat a család a felmerülhető konfliktusokra. A játékszabályok áttekintésének folyamata két tényező elérését teszi lehetővé: azonosíthatjuk a család önsegítésre vonatkozó lehetőségeit s ezzel egyidőben dolgozhatunk a családban felmerülő konfliktusokkal. A konfliktusokkal való megbirkózás során, „az élet minőségének négy területe" szintén hasznos eszköznek bizonyul. Problémahelyzetben haragosnak, kiégettnek, félreértettnek érezzük magunkat, nem látjuk életünk értelmét. Ezeket a nehézségeket a következő négy terület segítségével fejezhetjük ki:

1) Test/Érzékek
2) Teljesítmény / Értelem
3) Kapcsolatok / Hagyomány
4) Képzelet és Jövő / Intuíció

A négy terület kapcsolatban áll a tanulás és megértés négy módjával is. Megengedi számunkra, hogy bepillantást nyerjünk abba, hogy az egyén miként észleli magát és környezetét, s hogy hogyan képeződik le számára a valóság.

Ez a négy reakciómód konkrét élethelyzetekben tipikus konfliktusok és nézőpontok formájában jelenik meg. A felmerülő problémákkal való szembesülés során minden ember a problémákkal való megküzdés egyéni módozatait fejleszti ki (a konfliktusmegoldás négy módja): pl. betegségbe, munkába, kapcsolatokba, képzeletbe való menekvés.

 

FORRÁS: Erdélyi Pszichológiai Szemle / II. évfolyam / 1 . szám / 2001 5
A POZITÍV PSZICHOTERÁPIA IGAZOLÁSA FELÉ

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 2
Tegnapi: 8
Heti: 22
Havi: 142
Össz.: 11 554

Látogatottság növelés
Oldal: POZITÍV PSZICHOTERÁPIA
LÉLEKBÚVÁR - Baróthi Anikó - © 2008 - 2024 - lelekbuvar-ani.hupont.hu

A HuPont.hu weblap készítés gyerekjáték! Itt weblapok előképzettség nélkül is készíthetőek: Weblap készítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »